DWIE CZĘŚCI
W części pierwszej znalazły się teksty, w których rozpatrywane są zagadnienia natury ogólnej. Autorzy traktują o takich sprawach, jak: istota i swoistość autorytetu w nauce; zasada istnienia autorytetu naukowego oraz podstawy i rodzaje jego miarodajności; status i funkcje autorytetów naukowych w środowisku uczonych; związki między typami charakteru autorytetu naukowego a typami nauki w aspekcie dziejów wiedzy i pracy naukowej;związki między prestiżem a autorytetem uczonego; formy kontroli i kryteria oceny autorytetu naukowego; zjawiska dewiacji społecznej w sferze tworzenia się i przejawiania autorytetu naukowego.Część druga zawiera studia poświęcone sprawom bardziej szczegółowym. Omawiane są m. in.:podobieństwa i różnice właściwości autorytetu naukowego w humanistyce i przyrodoznawstwie; charakter autorytetu naukowego w naukach humanistycznych, zwłaszcza w socjologii i historii:kreowanie i funkcjonowanie autorytetu naukowego w środowisku matematyków; związki między autorytetem naukowym a karierą zawodową uczonych; wpływ charakteru autorytetu naukowego na styl kierowania pracą naukową.