CZYNNOŚCI NAUKOWE
Podejmując zagadnienie autorytetu w nauce uważamy, iż jest to sprawa niezwykle istotna dla procesu kształcenia i rozwoju kadr naukowych, jak też dla tworzenia warunków prawidłowego wykonywania zawodu pracownika naukowego. Od osób uznanych za autorytety, od poziomu i stylu odgrywanych przez nie ról, oczekiwanych i wymaganych przez środowiska i wspólnoty naukowe, zależy bardzo wiele, gdy chodzi o stan dziesiejszy, a co ważniejsze — o przyszłość struktury wiedzy naukowej i systemów czynności naukowych.Chciałbym podkreślić, że niniejsze rozważania są tylko garścią osobistych impresji i refleksji. Nigdy nie zajmowałem się naukowo zagadnieniami autorytetu, nie czytałem odpowiedniej literatury i nie gromadziłem systematycznie materiałów empirycznych z tej dziedziny. Przygotowując się do napisania poniższego eseju, przejrzałem artykuły w słownikach i encyklopediach, zrezygnowałem jednak z podjęcia próby opracowania studium naukowego.