STOPIEŃ I ZAKRES WPŁYWU
Stopniowi i zakresowi wpływu autorytetu naukowego na wzory myślenia i działania uczonych, jako twórców i nauczycieli wiedzy, oraz na wzory stosunków społecznych między nimi; ciągłości i zmianie statusu i funkcji autorytetu naukowego w środowisku uczonych w aspekcie ciągłości i zmian w strukturze wiedzy oraz w systemie czynności badawczych i nauczycielskich typu naukowego; miejscu zajmowanemu przez ludzi będących autorytetami w nauce, w strukturze społecznej środowiska uczonych; podobieństwom i różnicom między autorytetami właściwymi rozmaitym środowiskom i wspólnotom uczonych w aspekcie funkcjonowania nauki na zasadzie Jedności w różnorodności”; znaczeniu autorytetu w całokształcie komponentów, które określają swoistość nauki jako rodzaju wiedzy, sposobu poznania i środowiska twórców, a jednocześnie środowiska nauczycieli i uczniów; swoistości autorytetu naukowego w porównaniu z innymi rodzajami autorytetów w sprawach wiedzy i obyczajów.